OM azonosító: 201 089   Felnőttképzést folytató intézményi nyilvántartási szám: 21227-2007.
2014 | október | 25
Bábjáték az óvodában - beszámoló
PDF Nyomtatás Email

Vajaspánkó - Nyakasné Túri Klára előadásában A Zalaegerszeg környéki Óvodavezetői Munkaközösség szervezésében október 28-án, kedden délelőtt került sor a „Műhelymunkák az óvodában” című szakmai rendezvénysorozat első foglalkozására, melynek témája az óvodai bábjáték volt.

Nyakasné Túri Klára könyvtáros, bábművész nem ismeretlen az óvodapedagógusok számára. Sokan ismerik az „Ákom, bákom, berkenye” című népművészeti gyűjteményét, a „Papírból ollóval” és az „Éva apó meséi” című kiadványait, de szép élményeket őrizhetnek a Kacsa Kázmér vagy a Bajazzók híres, többszörösen kitüntetett bábcsoportjai előadásaiból is.
A „Mátyás és az igazmondó juhász” című mese előadása sík-pálcikabábokkal nagy tetszést váltott ki az óvónőkből. Ennek az egyszemélyes bábjátéknak minden mozdulatát módszertanilag megmagyarázta, bábjáték-technikailag alátámasztotta, mellyel az óvodai élet mindennapjaiban hasznosítható segítséget adott a kollégáknak. A bábszínpadi tér elrendezése, a színek, a formák, a leegyszerűsített sémák jelentése, az apró díszítés fontossága, maga a bábozó személyisége, arc- és hangjátéka lenyűgözte a hallgatóságot.

Résztvevők Kiemelte a mese kiválasztásának, feldolgozásának főbb szempontjait, melyeket a mese mondanivalója, tartalma, nevelő értéke, ismeretanyaga és tanulsága megkíván, hogy ezáltal jól hasznosítható, beilleszthető legyen a mai projektszemléletű óvodai tervezésbe. Fontos tudnunk, hogy mikor és melyik mesét vegyük elő, mikor meséljünk és mikor bábozzunk. Hogyan írjunk át egy mesét, annak milyen legyen a tartalma, mivel egészítsük ki, vagy milyen legyen a befejezés ahhoz, hogy a kis óvodásnak élmény-örömforrásként, flusztráció-oldásként szolgáljon? Hogyan tervezzünk ahhoz, hogy a bábjáték előkészítésének folyamata érvényesüljön? Ezek az irodalmi, bábjáték módszertani és óvodapedagógiai kérdések nap mint nap felvetődnek szinte minden óvónőben.

A „Vajaspánkó” című mese előadása kesztyűbábbal - olyan technikával, ahol az előadó maga a bábparaván, kötényében bábokkal, biztosítótűvel ruhához rögzített kellékekkel - fantasztikus volt.

Sor került a saját készítésű bábok elkészítésének, karakterek szerinti jellegzetességeinek kiemelésére, a bábmozdulatok értelmezésére, elemzésére az óvónő és az óvodás gyermek szemszögéből is.
Minden sík és kesztyűbábot kézre adott Klára néni a sémák lerajzolása, díszletek elkészítésének segítése céljából. Ezáltal papírhajtogatás, -vágás gyakorlati technikáját is felvillantotta előttünk, többféle virág, hópehely, díszítőelem bemutatásával és mindenkinek külön-külön nyújtott egyéni segítséggel, tanáccsal, ötlettel kiegészítve. Lényegesnek tartotta kiemelni az egyszerű „hulladék” anyagok felhasználását és a saját készítésű eszközök, bábok felbecsülhetetlen értékét.


Bábkészítés Ajándékul Szamuil Marsak „Altató” című versének bábszínpadi feldolgozását mutatta be, ahol a bábparaván egy kinyitott, mesekönyv volt, melyhez gombostűvel rögzített kellékek és állandó szereplők tették teljessé az egyszemélyes bábjátékot.

Nyakasné Túri Klára jókedvű, humoros, közvetlen egyénisége, a mese, a bábjáték, bábművészet területén megszerzett magas szintű tudása és hosszú évtizedes tapasztalata tartalmas, hangulatos délelőttöt nyújtott mindannyiunknak, melynek minden percében észrevétlenül tanultunk valamit. Sokat gazdagodtunk általa emberileg, szakmailag egyaránt. Köszönettel tartozunk érte.

Sáringer-Kenyeres Tamásné
óvodai szaktanácsadó